اهداف و برنامه عملیاتی پیشنهادی دفاتر حج و زیارت استانها در سال 1404 |
ردیف |
اهداف عملیاتی |
شاخص ها / فعالیت / اقدامات / پروژه ها |
1 |
افزایش سطح رضایتمندی ، اطلاع رسانی به مخاطبین، ارتقاء خدمات به زائرین و تکریم ارباب رجوع |
رضایت سنجی مردم از خدمات دستگاه از طریق سامانه راهبری میز خدمت |
رضایت سنجی ارباب رجوع از خدمت ارائه شده توسط کارکنان از طریق کد دو بعدی |
پاسخگویی به موقع به شکایات وارده در کارتابل سامانه های رسیدگی به شکایات، سازمان بازرسی کل کشور، سامد و توجه به حقوق زائرین و تلاش برای صیانت از آن |
پیگیری شکایات مربوط به سفرهای زیارتی (مجاز یا غیر مجاز) |
پیگیری امور دفتر بازرسی سازمان در استان تا حصول نتیجه |
شفاف سازی و اطلاع رسانی فرایندهای ارائه خدمات |
شفاف سازی و اطلاع رسانی هزینه های سفر زیارتی به زائرین |
بررسی و پیگیری گزارشات دریافتی حراست تا حصول نتیجه |
تحویل و دریافت فرم تکریم ارباب رجوع و پایش و نتیجه گیری و انعکاس نظرسنجی |
اطلاع رسانی عمومی برای تعیین روز ملاقات مردمی با مدیر دفتر حج و زیارت |
گسترش همکاریهای رسانه ای و تصویری مجموعه حج و زیارت برای حضور بیشتر در سطح خانواده و جامعه و اثر گذاری لازم |
حضور و ارتباط با رسانه های نوین و روشنگری نسبت به انتقادات ،شایعات،شبهات و ابهامات |
ثبت و انتشار اخبار و اطلاعیه های استانی از طریق صدا و سیمای مرکز استان، سامانه اطلاع رسانی حج و زیارت استان و شبکه های مجازی تحت اختیار |
مستندسازی و تولید محتواهای رسانه ای از برنامه ها و فعالیت ها و دستاوردها |
تشکیل کمیته بررسی و اخذ خسارات وارده به زائرین از بابت تغییر و قصور خدمات شرکت های مجری در عراق |
2 |
توسعه مدیریت و ارتقای منابع انسانی |
هم اندیشی مدیر و کارکنان از طریق برگزاری جلسات ماهیانه |
هماهنگی با برنامه های سازمان از طریق شرکت در جلسات شورای مدیران سازمان به صورت حضوری یا ویدیو کنفرانس |
تعامل و همکاری با دستگاههای اجرایی سطح استان در راستای پاسخگویی به مکاتبات و درخواست های قانونی ایشان از طریق شرکت در جلسات شورای اداری استانداری و سایر جلسات مرتبط در استان |
ارزیابی عملکرد کارکنان با انجام مراحل ارزیابی عملکرد الکترونیکی در سامانه چارگون اداره کل منابع انسانی |
افزایش توانمندی و تخصص کارکنان با شرکت در دوره های ضمن خدمت |
توزیع عادلانه کارهای اداری بین همکاران جهت بهره وری بیشتر بر اساس توانمندی ها |
تجلیل از کارمندان فعال، ضابطه مند، منظم و تابع مقررات |
3 |
مستند سازی اقدامات جهت ارزیابی عملکرد دستگاه |
تشکیل جلسات کارگروه توسعه مدیریت دستگاه و پیگیری اجرایی کردن مصوبات آن |
تهیه مستندات ارزیابی عملکرد دستگاه و درج آن در سامانه ارزیابی عملکرد (تسما) |
انجام دستورالعمل ها و پیگیری امور مرتبط با ارزیابی عملکرد دستگاه |
4 |
تدوین گزارش های تحلیلی و آسیب شناسی فرآیندهای سازمانی |
تحلیل و آسیب شناسی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان استان |
شناسایی چالش های سازمان و ارائه راهکار سازنده در جهت بهبود عملکرد و فرایندهای سازمانی |
ارائه گزارش های تحلیلی و آماری از عملکرد حج و زیارت استان به مراجع ذیصلاح |
تدوین گزارشات تحلیلی و آماری لازم جهت ارائه در سامانه ارزیابی عملکرد |
ارائه گزارش آسیب شناسی عملکرد شاخص های اختصاصی و عمومی |
5 |
ثبت نام و اعزام زائرین به عمره و حج تمتع |
توزیع و تخصیص ضابطه مند کاروانهای عمره و حج تمتع |
نظارت بر روند ثبت نام زائرین در کاروانهای عمره و حج تمتع |
پیگیری،نظارت،کنترل وانجام نقل و انتقال قبوض حج تمتع و عمره مفرده با اجرای دستورالعمل های مربوطه |
کنترل ورصد میزان مشارکت ودرخواست های افراد جهت نقل و انتقال سندها در سامانه " تشرف" و اتخاذ تدابیر لازم در سطح استانی با توجه به آمارعرضه و تقاضا |
کنترل مستمر آمار میزان مشارکت ودیعه گذاران در سامانه "رزرو حج" وتعامل با مبادی ذیربط برای اطلاع رسانی های لازم |
انجام امور مربوط به رفع مغایرت های اطلاعات ودیعه گذاران حج تمتع و فاقد تایید ثبت احوال وفق فرآبند سیستمی ابلاغ شده |
تعامل و هماهنگی لازم با ایستگاه پروازی و کلیه مبادی ذیربط در استان |
پیگیری و نظارت بر روند اجرا و ثبت به موقع صورتجلسات پروازهای عمره و تمتع در سامانه مربوطه |
پیگیری صدور مجوز بلیط زایرین عمره و تمتع |
پیگیری امور لازم و مرتبط به بیمه زائرین حج و عمره |
پیگیری امور مربوط به بیمه و خسارات زائرین حج تمتع |
6 |
ثبت نام و اعزام زائرین به عتبات عالیات (عراق و سوریه) |
تعامل، همکاری و هماهنگی لازم با شرکت های مجری و دفاتر زیارتی در مسائل مربوط به عتبات عالیات و سوریه |
نظارت بر روند ثبت نام زائرین در اربعین و کاروانهای عتبات عالیات و سوریه |
نظارت و هماهنگی در خصوص تردد زائرین عتبات و اربعین (استانهای مجاور مرز عراق) |
نظارت بر نحوه اجرای بسته های زیارتی یا توزیع و تخصیص سهمیه های عتبات عالیات و سوریه |
نظارت بر روند اجرای اعزام های زمینی و پروازهای عتبات عالیات و سوریه |
پیگیری گزارش ها و اشکالات سفرهای انجام شده و آسیب شناسی و رفع نواقص |
7 |
توانمندسازی و آموزش کارگزاران و زائرین |
نظارت بر برگزاری دوره های آموزشی حضوری یا مجازی برای کارگزاران |
برگزاری جلسات کمیته آموزش استان و تدوین صورتجلسات |
برگزاری همایش ها و جلسات توجیهی برای عوامل اجرایی سفرهای زیارتی |
حضور در شهرستانهای استان و دیدار چهره به چهره با زائرین و کارگزاران زیارتی و بررسی درخواستهای آنان |
افزایش کیفی برنامه های آموزشی زائرین از طریق ابزار و روشهای به روز از جمله آموزشهای مجازی |
توجه به افزایش کیفی مسائل فرهنگی و آموزشی و و راهبری سیستم آموزشی با بکارگیری ابزار و وسائل جدید و اثرگذار و انجام امور کلاسهای مجازی وحضوری کارگزاران در استان |
8 |
توسعه بخش خصوصی و جذب عوامل اجرایی |
اجرای دوره های آموزشی برای فراخوان های اعلامی سازمان در امر جذب کارگزار جدید |
پیگیری نواقص آموزشی کارگزاران و تعریف دوره ها متناسب با نیاز کارگزاری استان |
ثبت نام عوامل جدید زیارتی و تشکیل پرونده حراستی عوامل پذیرفته شده |
بررسی درخواستها و تشکیل و ارسال پرونده متقاضیان واجد شرایط صدور مجوز زیارتی |
فراخوان و تشکیل پرونده عوامل اجرایی جهت انجام مصاحبه از آنها |
9 |
احراز صلاحیت عوامل اجرایی برای اعزام به حج و عمره و عتبات عالیات |
هماهنگی برای برگزاری آزمونهای تخصصی مربوط به جذب کارگزاران |
تشکیل کمیته احراز صلاحیت های حرفه ای و تخصصی عوامل و بررسی و تایید صلاحیت عوامل اجرایی برای اعزام ها |
پاسخگویی به استعلامات حراست |
10 |
نظارت بر دفاتر زیارتی و امور کارگزاران |
تشکیل کمیته های بدوی رسیدگی به تخلفات زیارتی |
پیگیری امور حقوقی مربوط به فعالیت های غیر مجاز زیارتی در محاکم قضایی |
نظارت بر عملکرد دفاتر زیارتی با سرکشی دوره ای از دفاتر زیارتی |
بازدید از مکان پیشنهادی متقاضیان تاسیس، تمدید و تغییر محل دفاتر زیارتی |
بررسی اسناد و مدارک متقاضیان تاسیس دفتر / شرکت زیارتی |
بررسی عملکرد سالانه دفاتر زیارتی (مالیات، ارزش افزوده) |
بازرسی از فرایند ثبت نام در کاروان های زیارتی |
نظارت بر قراردادها و عملکرد شرکت های مجری طرح عتبات استانی |
نظارت بر رستورانها و مراکز خدمات رفاهی طرف قرارداد با شرکت مجری استان در مسیر تردد زائرین عتبات عالیات |
فراهم کردن زمینه ارتباط مستقیم مراجعه کننده با مدیر از طریق فضای مجازی |
11 |
همکاری در راستای ارتقاء خدمات فرهنگی |
همکاری در برگزاری جلسات بعثه مقام معظم رهبری |
پیگیری اعزام روحانی یا مداح توسط بعثه همراه کاروان های زیارتی |
توزیع اقلام فرهنگی برای زائرین عمره و تمتع |
توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و تشکیل جلسات شورای اقامه نماز دستگاه |
اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی و هفته حج و تبلیغات محیطی در ایام و مناسبت های ملی و مذهبی |
پیگیری حضور اعضای بسیج پایگاه در مناسبتهای ملی و مذهبی |
استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ حج و زیارت |
بکارگیری حداکثری توان رسانه های کشور به خصوص صداو سیما در گسترش فرهنگ حج و زیارت با حفظ مصالح زائرین |
استفاده از ارتباط منسجم و سازنده با حوزه های علمیه، مساجد و دانشگاه ها |
استفاده بهینه از زمان هفته حج برای ارتقاء و گسترش فرهنگ حج و زیارت |
نصب بنرهای مناسبت و پخش اذان و ادعیه در مناسبت های فرهنگی و حضور در راهپیمایی ها و ... |
شرکت در نشست ها و همایش های برون سازمانی با موضوع فرهنگی و دینی |
شرکت در برنامه های مربوط به شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها |
12 |
اجرای صحیح قوانین و مقررات اداری و مالی |
نظارت بر حسن انجام امور اداری و مالی دفتر حج و زیارت استان |
انجام وظایف محوله در ماموریت های اداری داخل و خارج از کشور |
کنترل تردد، مرخصی ها و ماموریت کارکنان |
ثبت و بایگانی نامه های وارده و صادره و ارجاع به و واحدهای مربوطه |
اجرای دستورالعملها و بخشنامه ها |
تنظیم و تایپ صورتجلسات اداری |
بررسی اوراق و مکاتبات مشمول بخشنامه ابلاغی جهت امحا یا انتقال به سازمان اسناد و کتابخانه ملی |
برآورد بودجه سالانه دفتر حج و زیارت استان |
اخذ مجوز خرید تامین ملزومات اداری مورد نیاز |
ثبت اسناد حسابداری و تهیه ترازنامه و تسویه اسناد مالی دفتر حج و زیارت استان و بستن حسابها در پایان سال مالی |
پرداخت لیست بیمه کارکنان استان در تامین اجتماعی و خدمات درمانی |
ثبت اطلاعات معاملات در سامانه ستاد |
ثبت صورت معاملات فصلی در سامانه امور مالیاتی |
بررسی اسناد مربوط به کارپردازی |
پیگیری و تمدید بیمه نامه وسایل نقلیه اداری و ساختمان اداری |
قرارداد با سرویس دهنده اینترنت و قرارداد خطوط MPLS |
پرداخت قبوض خدمات عمومی و انجام سایر خدمات مالی |
نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط اداری و جلسات و همایش ها |
13 |
حفظ و مراقبت از اموال سازمانی |
نگهبانی، کنترل و نظارت بر اموال دفترحج و زیارت استان |
پشتیبانی سخت افزارها و نرم افزارها |
تعمیر و نگهداری تجهیزات و تاسیسات |
ثبت اطلاعات اموال در سامانه اموال سازمان |
کنترل مبادی ورودی و خروجی ساختمان و محوطه |
14 |
انجام خدمات عمومی و مدیریت سبز |
مدیریت مصرف آب ، سوخت ، انرژی و مدیریت پسماند در محیط اداری بمنظور بهینه سازی الگوی مصرف |